jak méně mít, více žít : o projektu

Naboso aneb růžové Niky vám na rychlosti nepřidají

napsal Martin Dědina

Jdete procházkou některým z pražských parků. Proběhne kolem vás vysportované děvče ve značkovém oblečení, trochou make-upu a na nohou úplně nové, svítivě růžové Niky. Styl. Design… a minimálně +3km/h k rychlosti.

Za chvilku se kolem vás mihne podivný týpek jenom ve sportovních trenkách. Boty i tričko chybí…hm, asi nějaký chudák, co nemá na tenisky, pomyslíte si. Hopne z asfaltu na lesní odbočku plnou kořenů a jehličí a mizí na svých umouněných nohách v oblaku zvířeného prachu…

Může se stát, že se vám takový výjev naskytne v pražské Stromovce, kam chodím běhat. Běhání naboso nebo také anglicky barefoot (čti bér fút), se stává poslední dobou stále populárnější. Pravidelně běhám bez bot asi tak půl roku, ale koketoval jsem s tímto minimalistickým stylem již před pár lety. Původně jsem se k němu dostal, když mě na delších trasách (10+ km) často bolelo koleno a musel jsem přejít do chůze. Tím byl trénink u konce. Problém byl především v technice, kdy jsem – tak jako většina rekreačních běžců – dopadal celou svou vahou na patu. Tento detail může časem způsobit, že si od běhání budete muset dát delší pauzu a v nejhorším vás odradí napořád.

Barefoot běhání

Než poprvé vyběhnete, kupte si dobré mýdlo

Chodidlo má 26 kostí, 33 spojů, 12 šlach a 18 svalů a je to dokonalý nástroj pro pohyb. Běháním v uzavřených, měkkých botách vám důležité svaly na chodidle ochabnou, což může vést k vážným zraněním. Nabízím vám způsob, jak příčinu problému odstranit, zajistit si silné a zdravé nohy a uběhnout spoustu kilometrů se skvělým pocitem. Zvažte sami, zda má barefoot více výhod či nevýhod:

Výhody běhu naboso:

Nevýhody běhu naboso:

Běžecké “minimalistické” desatero:

  1. Nedopadejte na patu. Může to vést ke zranění (až 2,5krát časteji, než při správné technice – H. Hagesawa, 2009) a opotřebení vašich kloubů
  2. Začnětě ve stávajících botech běhat přes špičku a na kratší vzdálenosti – přechod na barefoot bude snadnější, bezpečnější a předejdete bolesti kolen a kyčlí
  3. Běhejte naboso (či v minimalistické obuvi) a zaručte si tak správný běžecký styl
  4. Postupujte následovně: Běhání přes špičku ve vašich stávajících botách -> Minimalistická obuv -> Běh naboso (každou fázi doporučuji alespoň několik měsíců)
  5. Barefoot trénujte na tvrdém povrchu např. betonu, aby vás nutil dopadat na přední (měkkou) část chodidla
  6. Naboso je namáhavější, než klasický styl, jelikož zapojuje více svalů a vede ke správné technice
  7. Dívejte se při běhu cca 10m před sebe, abyste se při běhu nehrbili
  8. Regenerujte a protahujte po barefoot běhu velmi zodpovědně
  9. Začněte zvolna a připravte se na puchýře
  10. Užívejte si volnosti běhání kdykoliv a kdekoliv

Dopad při běhu na patu vs špičku

Jak dopad ovlivňuje naše tělo

 

Pro mě je běhání jako droga a už si bez něj nedokážu relax představit. Dá se říct, že běh naboso je oproti klasickému běhu úplně jiný sport a může trvat délší dobu, než se k němu přesunete. Ze začátku jsem bez bot neuběhnul to, co předtím, ale po několika měsících se vše srovnalo a nohy si zvyknuly. A když si zvykly moje, tak si zvyknou i vaše!

Zapomeňte na těžké, měkké boty s tlustou podrážkou a vyzkoušejte běh naboso (například na kurzu mého kamaráda). V nejhorším případě vás budou pár dní bolet lýtka a schytáte pár posměšků od kolegů v práci za kačeří chůzi, díky namoženým lýtkům… ale to vás nezastaví. Nebo ano?

:: ::

 Puchýře z běhání

Začátky můžou být trochu bolestivé

 Masážní žabky, Cena: 18 Kč

Doporučuji tyto masážní žabky za 18 Kč z Malajsie. Chvilku trvá, než si na ně zvyknete, ale prokrvují chodilo a hlavně vás pak při běhu nebude povrch tolik bolet

:: ::



6 odpovědi na “Naboso aneb růžové Niky vám na rychlosti nepřidají”

  1. Rod says:

    Fajn článek & souhlas.
    Doporučuji nechat se inspirovat knihou “Born to Run” (by Christopher McDougall). To je spíše zmínka pro ostatní, vsadím se, že ty jsi ji už četl ;)
    Měj se pohodově.

  2. Majk Cajk says:

    Jsi mi inspirací, včera jsem zul boty a začal si pomalu zvykat. Myslel jsem si, že běhat umím a že běhám dobře a najednou poznávám svaly které jsem předtím vůbec neznal :)
    Díky. Měj se fajn :)

  3. @Rod – díky. JJ tu jsem shodou náhod četl, ale jinak nestíhám číst všechno co vychází:) Tarahumani jsou holt borci!

    @Majk – mám radost! Chce to pomalu a je to fakt jiný sport:) Drž se a makej na svých snech

  4. Petr Jecmen says:

    Ahoj, díky za perfektní článek.. Kde se nechají koupit ty žabky? :-)

  5. Ahoj Petře. Zkus jakékoliv větší tržiště v Asii;) Momentálně jsem v Indii a mají je tu také.. pokud o ně bude takový zájem, tak si s nima otevřu v ČR obchod:)

  6. Jan says:

    Martine, žabky chci velikost 46 :-)

Okomentujte Petr Jecmen Zrušit odpověď

Napadá Vás něco k článku? Sem s tím!

o mně : facebook : google+ : kurzy minimalismu : ke čtení