jak méně mít, více žít : o projektu

Jak revidovat uplynulý rok… a naplánovat ten další

napsal Martin Dědina

Ke konci každého roku (ale ideálně každých pár měsíců) doporučuju každému udělat bilanci toho uplynulého a hrubý plán pro 2015. Pro mě toto platí dvojnásob, vzhledem k tomu, že od 28. prosince jsem zase o rok starší a opět si můžu užít vražednou kombinaci Vánoce – Narozeniny – Nový Rok.

Tohle období je pro mě čas, kdy se snažím celkově zpomalit, dodělat resty, zrelaxovat ať už saunou nebo dlouhým během a s odstupem se podívat kam jsem se za rok posunul a jestli to vůbec bylo správným směrem. Nabízím Vám postup jak se dá takové review udělat:

Predict-the-future

1. Review Životní Filosofie

Životní filosofie, mantry, tempo a hodnoty. Všechno co mi dává smysl a čím se chci řídit – jsou to věci ke kterým se můžu obrátit pokud jsem například v těžké situaci, musím udělat důležité rozhodnutí nebo z nich plánuji detailně denní stereotypy, které chci dodržovat. Má to tu výhodu, že pak nemusím řešit, proč tu věc dělám a pálit energii rozhodováním, jestli ten den půjdu na workout do Stromovky, budu psát příspěvek na stránky nebo ne. Vše je dané a naplánované.

Ukázka několika věcí, které mám na svém seznamu:

2. Dlouhodobé / Životní Cíle

Přehled dlouhodobých cílů jsem si osobně definoval na zakládě věku – tj. co chci stihnout

Jelikož je mi 28 ehm.. tedy dnes už 29, první skupina cílů je pro mě nyní nejaktuálnější. U každého cíle se zastavím a zhodnotím aktuální stav. Namátkou ukázka několika mých cílů z této kategorie:

  1. vykoupat se na pláži jako byla v The Beach (splněno)
  2. naučit se na surfu/windsurfu (splněno)
  3. uběhnout maraton
  4. zasadit strom
  5. přednášet 50+ lidem (splněno)
  6. pracovat v zahraničí atd.

O tom jak si definuji dlouhodobé cíle a věci, kterých chci dosáhnout napíšu v některém z příštích článků.

3. Dílčí úkoly a Projekty

Všechny věci, které jsou pro mě nyní i další rok aktuální zařadím do seznamu. Každou položku zařadím do jedné ze 3 kategorií:

  1. Týdenní rutina – pravidelné aktivity, které si blokuji v kalendáři (workout, plavání, psaní článků, kurzy atd.)
  2. Projekty – některé komplexnější cíle se musí rozplánovat do projektů. Projekty mohou být relativně více či méně složité a záleží na co se chystáte – nezapomeňte však snít ve velkém (live small, dream big!). Například cíl “Práce v zahraničí” bude zahrnovat nalezení vhodné země, vyřízení víz, administrativa pro pojištění, nalezení nové práce / podmínky relokace ze stávající atd.
  3. Někdy/Someday – úkoly nebo cíle, které nechci udělat nyní, ale v budoucnosti (např. běhěm roku) až bude vhodná příležitost

Nebudu zabíhat do detailů plánování, ale osobně používám upravený minimalistický systém Zen To Done (ZTD), který jako takový vychází ze známého Get Things Done (GTD). Pokud Vás ZTD zajímá do detailu, podívejte se na stránky Leo Babauty.

4. Můj milý deníčku aneb pište si deník

Párkrát do roka si sednu s notebookem pod strom ve Stromovce a píšu si deník. Jedná se o shrnutí, toho co se událo, děje a bude dít. Je to skvělá věc jak uvolnit pocity, stres, napětí, reflektovat, hodnotit a pomáhá získát odstup. Je to jakási forma toho “se vypovídat” a navíc vědci zjistili, že když si píšete deník, budete celkově šťastnější a méně ve stresu.

Někdo si také píše deník vděčnosti, deník smutku, někdo si nepíše žádný deník. Já doporučuju si zaznamenat, co Vám udělalo radost. Nepíšu ho rutinně každý den, ale občasně a je rozdělený podle měsíců. Je to skvělá věc jak si připomenout štastné chvíle a můžete si být jisti, že Vám jeho čtení zaručeně zvedne náladu. Ukázka z mého deníku radosti z května 2014, kdy jsem se vrátil kvůli svatbě mé sestry z Bali a pak hned odjel na měsíc na Borneo v Malajsii:

5. Předsevzetí a plánování (2015)

Plánování je individuální a dá se udělat podrobně i nahrubo a pak ho v průběhu času upravit. Osobně začínám předsevzetím a neberu ho jen jako klišé. Předsvzetí nemusí být na celý rok či život, ale je fajn dát si ho třeba jen na měsíc až dva a opravdu se ho držet. Pak uvidíte jak se cítíte a jestli Vám přináší užitek, případně ho s tou vírou můžete prodloužit.

V mém případě například měsíční test bez masa způsobil, že ho nejím dodnes a půsty už jsou pro mě také běžnou součástí. I tento rok tak během Ledna nepiju žádný alkohol, nejím maso a na jaře mě od Popeleční středy čeký 3-7 denní půst jen o vodě.

V dalších oblastech jsem si pak stanovil rekonstrukci a pronájem bytu v Bubenské, Praha 7. Na jaře bych se chtěl odstěhovat mimo Prahu a užívat čerstvého vzduchu, přírody a domácích surovin od lokálních zemědělců. Pro mě jako městského človeka by tohle měla být zkouška jak se mi na venkově vlastně žije, protože jsem tam vkuse nestrávil více než několik týdnů. Už se na to nejvíc těším a motivace je velká! Pokud vše půjde podle plánu(a pokud ne, je to také v pořádku) tak zimu 2016 bych chtěl  strávit někde v teple, hádám, že Jihovýchodní Asie bude opět horký favorit..

Při tom všem se zamyslete, podívejte se do budoucna klidně i dále než 5 – 7 let. Víte, kam chcete směřovat? Říkate, že cesta je pro Vás cíl? Myslím, že je skvělé si užívat cestu, ale o to líp pokud vede ke smysluplnému cíli.

:: ::



4 odpovědi na “Jak revidovat uplynulý rok… a naplánovat ten další”

  1. Misa says:

    Ahoj Martine, mam z Tebe velikou radost. Zda se mi, ze to mas v zivote hezky srovnane. Tvoje clanky jsou inspirujici. M.

  2. Ahoj Míšo.. to je tím, že jsem měl dobré mentory;) Já o Tobě rád po dlouhé době slyším a doufám, že se Ti daří!

  3. Jitka says:

    ahoj Martine, fajn články, jaké jsi měl mentory? Hezký den
    Jitka :-)

  4. ahoj Jitko, jsem rád, že se líbí;) Mým hlavním mentorem je život a ještě to tak asi dlouho bude.. jinak mám rád Ferrise, Babautu, Osha a další..

Okomentujte Jitka Zrušit odpověď

Napadá Vás něco k článku? Sem s tím!

o mně : facebook : google+ : kurzy minimalismu : ke čtení